11 juni

12 juni 2017 - Montreal, Canada

Over gisteren valt er niet zo veel te zeggen. We waren het snel eens om in het station te gaan ontbijten ipv de hostel (ik ga 3 maanden geen toast eten als ik terug thuis ben), daarna naar de Grand Prix in Montreal. Het ging verbazend vlot met de metro! Iedereen blijft rustig, geen voorstekers, vlot door de controle. Daar kunnen veel landen nog iets van opsteken. We hebben wat rondgelopen voor een plekje en stonden vlak aan een hek. Ik had liever in de schaduw in het gras gezeten ipv in de volle zon maar ja...
Voor de rest: het zijn auto's die voorbijzoeven hé, veel valt er niet over te vertellen. Je kan niets zien behalve die paar meter in je blikveld, ze rijden te rap om ze te herkennen. Foto's heb ik niet genomen, de filmpjes kan ik via de app niet toevoegen, zal voor later zijn.
Nadat we het stof van ons afgewassen hebben, zijn we nog iets gaan eten en gaan drinken. Ze hebben hier een heel rare interpretatie van sangria! Ze kappen er bier bij en doen er amper wijn in, met sprite en fruitsap en... eigenlijk meer een cocktail. Maar het was verfrissend.

Vandaag gaan we nog «een berg beklimmen» (ik weet er het fijne niet van) en een bezoekje brengen aan het olympisch stadion. Tegen de middag vertrekken we naar Rivière-du-loup. Een rit van 5u, lang in de auto zitten.

Wat ons toch wel opgevallen is de voorbije week is de vriendelijkheid van de mensen. In alle supermarkten krijgen we de vraag waar we vandaan komen, en komen ze spontaan een babbeltje doen. Je mag hier overal gratis naar het toilet, zelfs als je niets koopt. Ze zijn enorm behulpzaam. Op restaurant krijg je altijd gratis kraantjeswater (meestal zelfs gekoeld), ze komen de flessen of kannen spontaan bijvullen. De waiters stellen meestal zelf voor om apart te betalen, of komen met 7 rekeningen af. Doordat we met een potsysteem werken hoeft dit niet, maar amaai wat een bereidwilligheid! Je moet ergens anders eens proberen om met 7 apart af te rekenen als je samen gegeten hebt.
De mentaliteit bevalt me wel, nu valt het nog harder op hoe verzuurd de mentaliteit in België soms is.